keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Mitä? Miksi? Milloin?

Aloitustekstit ovat aina olleet minulle haastavia, nytkin kirjoitan tätä jo varmaan kymmenettä kertaa uudestaan. No, aloitetaanpa vaikka esittäytymällä: Olen Lahtelainen 19-vuotias naisenalku joka päätyi lukiosta valmistuttuaan opiskelemaan kultasepäksi ammattikouluun Lahteen. Harrastan kuvataidetta, enimmäkseen piirtämistä ja taide on ollut aina iso osa elämääni. 
Blogini keskittyy aika laajasti kädentuotoksiini, aina piirrustuksista kultasepäntöihin. Idea bloggaamiseen lähti halusta kirjoittaa blogia ja osaksi myös tarkoituksena pitää päiväkirjaa kultasepänopinnoistani. Jottei blogi kävisi tylsäksi ja ei alaa opiskeleville hyvin sekavaksi, päätin liittää tänne myös kuvataiteen.

Kultasepänopinnot:
Opinnoistani sen verran että tosiaan lukiosta kun suoraan tänne päädyin, ei minun tarvitse opiskella kuin noin 2 vuotta, halutessani 2,5v. Vaihtoon on mahdollista lähteä 3 kuukaudeksi kakkos- tai kolmosvuonna. Ja alaa opiskelen tosiaan ammattikoulussa, Lahdessa. 
Tämä opiskeluvaihtoehto oli oikeastaan varavaihtoehtoni jos en pääsisikään Lahden ammattikorkeakoulun muotoilupuolelle. No, en päässyt, mutta en kyllä suorinta tietä tännekkään. Sain vasta 2 viikkoa ennen opiskelun alkamista tietää että pääsin ensimmäiseltä varasijaltani kouluun, en olisi ikinä uskonut itkeväni onnesta päästessäni amikseen! 
Fiilikset alasta ovat tähän mennessä olleet loistavat! Kaikki asiat tähän mennessä ovat ylittäneet odotukseni. En tiedä mitä ajattelin tämän alan tekevän, kun ensimmäisenä koulupäivänä esittelykierroksella hämmästelin alan monipuolisuutta. Kaikki tuntuu omanlaiselta, en ole ikinä törmännyt yhtä viihtyisään ilmapiiriin ja kotoisaan työskentely-ympäristöön! Ala siis tosiaan tuntuu oikealta ja omalta :D

Muu taide:
Olen harrastanut kuvataidetta kuvataidekoulussa 13 vuotta. Olen suorittanut taiteen laajat opinnot sekä perusopinnot ja tehnyt opinnäytetyön. Olin yläasteella kuvataideluokalla ja lukiosta lähdin kuvataiteen stipendi kourassa. Piirtämiseen erikoistuin noin 4-5 vuotta sitten ja useimmiten minut löytää taiteilemasta mahdollisimman realistisia kuvia lyijykynillä. Hallitsen myös monet muut kuvataiteen alat, mutta niitä tulee harvemmin harrastettua. 
En osaisi elää ilman kuvataidetta. Se rentouttaa ja on jotain missä olen hyvä. Se on oikeastaan vaikuttanut vahvasti myös alavalintaani, en ikinä pystyisi tekemään likuhihna- tai toimistotyötä toistuvasti. Olen myös taipuvainen taiteilijoille stereotyyppisiin piirteisiin, kuten tunneherkkyyteen ja laiskotteluun :D

Ei minulla kai muuta tällä erää, tuntihan tähänkin hommaan meni! Postausta alkavista kultasepäntyö- ja kuvataideprojekteista tulossa lähiaikoina (:

-Kati

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti